Walcz z przesileniem wiosennym!

2013-03-14

Jeśli borykasz się z objawami przesilenia wiosennego, mi. in. z sennością i rozdrażnieniem - zmień dietę!

dieta na wiosenne przesilenie
Zazdrościsz tym, którzy korzystają już z pierwszych oznak nadchodzącej wiosny? Pora zadbać o dietę i naładować akumulatory naszego organizmu! Radzimy jak postępować i zmienić nasz jadłospis, aby szybko i skutecznie uporać się z objawami przesilenia wiosennego. Dzięki temu będziemy mieć więcej energii w pełni skorzystamy z coraz dłuższych i cieplejszych dni!

Przesilenie wiosenne to zespół przykrych objawów będących reakcją organizmu na zmianę pór roku. Senność, rozdrażnienie i problemy z koncentracją mogą dotyczyć osób szczególnie wrażliwych oraz tych, którym brakuje witamin i składników mineralnych. Dlatego należy zadbać przede wszystkim o dietę. Aby w dobrej formie przywitać wiosnę, nie zapomnij także o odpoczynku i aktywności fizycznej. Dbałość o sen oraz systematyczne spacery i jogging pozwolą szybko się zregenerować i korzystać z każdej chwili.

Odpowiednia dieta to połowa sukcesu
Mało kto wie, że dieta ma główny wpływ na nasze fizyczne zdrowie i samopoczucie. Odpowiednio zbilansowana i usystematyzowana może znacząco poprawić nasze codzienne funkcjonowanie. Co to jednak znaczy i jakimi zasadami należy się kierować, aby przyniosła takie efekty? Należy jeść regularnie minimum 3 posiłki dziennie, koniecznie zaczynając od śniadania. Przynajmniej jedno z dań powinno być ciepłe. Nasz codzienny jadłospis muszą urozmaicać owoce i warzywa. Do tego powinniśmy pić dużo płynów, wody i świeżych soków. Starajmy się także unikać dojadania i sięgania po zbyt duże ilości słodyczy. Warto zatroszczyć się także o dostarczenie organizmowi niezbędnych witamin i minerałów.

Witaminy i minerały źródłem dobrej formy
Właściwa dieta powinna iść w parze z doborem zdrowego pożywienia i składników, które będą stanowić bazę naszych posiłków. Dzięki temu dieta bogata w witaminy i minerały zapewni nam siłę i energię na cały dzień, sprawi, że znacząco zwiększymy odporność organizmu na infekcje. - Wśród wiosennych witamin niezbędnych do poprawy zdrowia i nastroju po okresie zimowym, specjaliści wymieniają te z grupy A, C, D, E i B. Jednak mało kto wie, że dobrym źródłem znacznej części tych związków są twarde, dojrzewające sery żółte dobrej jakości. Zawierają one m.in. witaminy A, D i B – mówi Ewa Polińska z Monieckiej Spółdzielni Mleczarskiej w Mońkach. – Dzięki spożywaniu sera żółtego w odpowiedniej ilości oraz innych produktów odzyskamy dobre samopoczucie i poprawimy kondycję organizmu – uzupełnia Ewa Polińska.

dieta na przesilenie
Warto dodać, że dobrym źródłem witaminy A są inne produkty mleczne, a także żółtka jaj, ryby i warzywa np. marchewka oraz pomidory. Większość z tych produktów również zawiera witaminę D. Zapotrzebowanie na te z grupy C zaspokoimy spożywając np. pomarańcze, kiwi i maliny. Natomiast witaminę E z powodzeniem dostarczymy organizmowi jedząc orzechy, ziarna zbóż i pestki dyni oraz słonecznika. Z kolei bogatym źródłem witaminy B1 są fasola, ziemniaki i ryż, B2 znajdziemy zaś we wszystkich przetworach mlecznych.

Znając dobroczynny wpływ wspomnianych witamin na nasze zdrowie i ich źródło możemy ułożyć odpowiednią dietę. Esencją wartości i ich bogactwem jest sałatka warzywna z żółtym serem, przygotowana według przepisu Roberta Muzyczki, Szefa Kuchni Dworu Korona Karkonoszy.

Przepis na sałatkę z rukoli i żółtego sera poleca Robert Muzyczka, Szef Kuchni Dworu Korona Karkonoszy:


Sałatka z rukoli i żółtego sera
Składniki:

- sałata rukola,
- zielony ogórek,
- pomidor,
- żółty ser MSM Gouda,
- por,
- pieprz do smaku

Sos winegret:
- musztarda (1 łyżka)
- sok z 1 cytryny
- oliwa z oliwek (50 ml)
- sok jabłkowy (100 ml)
- cukier (1 łyżeczka)
- sól do smaku
Wszystkie składniki dokładnie wymieszać.

Wykonanie:
Wszystkie warzywa dokładnie umyć. Ogórka i pora pokroić w talarki, pomidora w ósemki, natomiast ser żółty w drobną kostkę. Całość połączyć z rukolą i wymieszać. Sałatkę skropić sosem winegret i posypać świeżo zmielonym pieprzem.
Smacznego!

Źródło: Mateusz Byś